Hier vindt u diverse publicaties van Ido Abram gerangschikt op jaartal.
NL
2017 – De Joodse identiteit is geen vast gegeven
Twee vragen over de ‘schijf van vijf’
2017 – Voorpublicatie 80plus Joden
Stemmen van herinneringen uit Beth Shalom
2015 – De opmars van tikoen olam
De ongekende populariteit van een klassiek Hebreeuws begrip
2015 – ‘Joods nu’ – een platform voor meer visies
2015 – Bijna elke Jood die de Sjoa heeft overleefd, is geholpen door gojiem
De boodschap van Pesach
2014 – Joden in de Cariben
Vier eeuwen geschiedenis in Suriname en Curaçao
2014 – ‘Dat is geen grap, m’n jongen. Dat is Talmoed’
2014 – Seculiere Joden: een verrijking
2014 – Joden in Nederlands-Indië
Het leven van wiskundeleraar Isidoor Abram
2014 – Is ‘radicale gastvrijheid’ dapper of roekeloos?
2013 – Jood(s) en Amerikaan(s)
2013 – Jodendom in Europa: Dreiging of bloei?
2013 – Experimenteel schoolboek laat twee verhalen zien
Palestijnse en Israëlische leerlingen bestuderen elkaars versie van de geschiedenis
2012 – Wat wisten Joodse en niet-Joodse Nederlanders tijdens ‘de’ oorlog?
Volgens historicus Bart van der Boom niet genoeg om tijdens de Holocaust adequaat te kunnen handelen
2012 – De onbekende Anne Franken
Een boek, tentoonstelling en film proberen de ruim 18.000 vermoorde kinderen uit de anonimiteit te halen
2011 – Foto- en Poëzieproject ‘Buren’ stappenplan
Geïllustreerd Stappenplan voor Foto- en Poëzieprojecten over de Vervolging van Joden in de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Geschikt voor het Basis- én Voortgezet Onderwijs
2011 – Joodse identiteit, loyaliteit en integriteit
2011 – Honderd en twintig keer ‘Het Proces’ van Franz Kafka
2010 – Familie
Wie en wat zijn Joden eigenlijk?
2010 – Opvoeding na Auschwitz
ook voor jonge kinderen!
2009 – Foto- en Poëzieproject ‘Buren’ docentenhandleiding
Docentenhandleiding voor Basisscholen over de Vervolging van de Joden in Nederland in de Tweede Wereldoorlog
2008 – Arena model voor (intercultureel) leren
Ook een algemeen model voor menselijk leren
2008 – Levenslessen van ouderen
Handleiding voor activiteitenbegeleiders in verzorgingshuizen
2006 – Het raadsel van de Joodse identiteit
‘De schijf van vijf’
2003 – De onvermijdelijke dialoog
Israëlisch-Palestijns conflict
2002 – Daders, slachtoffers, omstanders. Elk perspectief zijn eigen oorlog?
2001 – ‘Alle tranen zijn zout’ en de ABCD-kroon
Elk mens en iedere groep is een wereld op zich. Daarom is elke humane manier van leren en communiceren intercultureel.
1980 / 1986 – ‘Joodse traditie als permanent leren’
DE
2009 – Das Rätsel der jüdischen Identität
‘Kreisdiagramm mit fünf Segmenten’
2008 – Das »Arena-Modell«
Das »Arena Modell« wurde für das interkulturelle Lernen entwickelt. Es wurde mittlerweile zu einem allgemeineren Modell menschlichen Lernens weiter entwickelt
2003 – Folien »Erziehung nach Auschwitz«
Auch für Kinder von 3-10 Jahren
2003 – Die Auseinandersetzung mit der Shoah in den Niederlanden
Holocaust, Erziehung, Unterricht und Kindergarten
ENG
2014 – Why teach about the Holocaust?
Using identity circles
2008 – The Arena model for intercultural learning
Also a general model for learning and communicating
2005 – The Mystery of Jewish Identity
‘The five-slice pie chart’
2002 – Sheets Education and the Holocaust
‘Education after Auschwitz’ for young childern as well!
2001 – ‘Education after Auschwitz’
for youg children as well!