Downloads

NL

2017 – De Joodse identiteit is geen vast gegeven
Twee vragen over de ‘schijf van vijf’

2017 – Voorpublicatie 80plus Joden
Stemmen van herinneringen uit Beth Shalom

2015 – De opmars van tikoen olam
De ongekende populariteit van een klassiek Hebreeuws begrip

2015 – ‘Joods nu’ – een platform voor meer visies

2015 – Tsedaka & Filantropie

2015 – Sjoa-educatie in 2015

2015 – Bijna elke Jood die de Sjoa heeft overleefd, is geholpen door gojiem
De boodschap van Pesach

2014 – Joden in de Cariben
Vier eeuwen geschiedenis in Suriname en Curaçao

2014 – ‘Dat is geen grap, m’n jongen. Dat is Talmoed’

2014 – Seculiere Joden: een verrijking

2014 – Joden in Nederlands-Indië
Het leven van wiskundeleraar Isidoor Abram

2014 – Is ‘radicale gastvrijheid’ dapper of roekeloos?

2013 – Jood(s) en Amerikaan(s)

2013 – Jodendom in Europa: Dreiging of bloei?

2013 – Joods en gojs

2013 – Experimenteel schoolboek laat twee verhalen zien
Palestijnse en Israëlische leerlingen bestuderen elkaars versie van de geschiedenis

2012 – Wat wisten Joodse en niet-Joodse Nederlanders tijdens ‘de’ oorlog?
Volgens historicus Bart van der Boom niet genoeg om tijdens de Holocaust adequaat te kunnen handelen

2012 – De onbekende Anne Franken
Een boek, tentoonstelling en film proberen de ruim 18.000 vermoorde kinderen uit de anonimiteit te halen

2011 – Foto- en Poëzieproject ‘Buren’ stappenplan
Geïllustreerd Stappenplan voor Foto- en Poëzieprojecten over de Vervolging van Joden in de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Geschikt voor het Basis- én Voortgezet Onderwijs

2011 – Joodse identiteit, loyaliteit en integriteit

2011 – Honderd en twintig keer ‘Het Proces’ van Franz Kafka

2010 – Familie
Wie en wat zijn Joden eigenlijk?

2010 – Opvoeding na Auschwitz
ook voor jonge kinderen!

2010 – Het Kindermonument

2009 – Foto- en Poëzieproject ‘Buren’ docentenhandleiding 
Docentenhandleiding voor Basisscholen over de Vervolging van de Joden in Nederland in de Tweede Wereldoorlog

2008 – Arena model voor (intercultureel) leren
Ook een algemeen model voor menselijk leren

2008 – Levenslessen van ouderen
Handleiding voor activiteitenbegeleiders in verzorgingshuizen

2006 – Het raadsel van de Joodse identiteit
‘De schijf van vijf’

2003 – De onvermijdelijke dialoog
Israëlisch-Palestijns conflict

2002 – Daders, slachtoffers, omstanders. Elk perspectief zijn eigen oorlog?

2001 – ‘Alle tranen zijn zout’ en de ABCD-kroon
Elk mens en iedere groep is een wereld op zich. Daarom is elke humane manier van leren en communiceren intercultureel.

1980 / 1986 – ‘Joodse traditie als permanent leren’

DE

2009 – Das Rätsel der jüdischen Identität
‘Kreisdiagramm mit fünf Segmenten’

2008 – Das »Arena-Modell«
Das »Arena Modell« wurde für das interkulturelle Lernen entwickelt. Es wurde mittlerweile zu einem allgemeineren Modell menschlichen Lernens weiter entwickelt

2003 – Folien »Erziehung nach Auschwitz«
Auch für Kinder von 3-10 Jahren

2003 – Die Auseinandersetzung mit der Shoah in den Niederlanden
Holocaust, Erziehung, Unterricht und Kindergarten

ENG

2014 – Why teach about the Holocaust?
Using identity circles

2008 – The Arena model for intercultural learning 
Also a general model for learning and communicating

2005 – The Mystery of Jewish Identity
‘The five-slice pie chart’

2002 – Sheets Education and the Holocaust
‘Education after Auschwitz’ for young childern as well!

2001 – ‘Education after Auschwitz’
for youg children as well!

1986 – Jewish Tradition as Permanent Education